Relacja filmowa Art Imperium z wydarzenia "Jasiński&Friends"
Pierwsze prace z cyklu "Boski Matrix", które zostały zaprezentowane na wystawie.
Jola Michalak, "Video new live", akryl na płótnie, 135x120, 2013
Obraz przedstawia współczesną wizję Dnia Sądu Ostatecznego. Wielokrotnie temat ten zyskiwał aprobatę i zainteresowanie wśród artystów zmagania się z wyzwaniem ukazania apokaliptycznej wizji końca. Gdzie sprawiedliwi mieli zostać nagrodzeni i wstąpić na niebiosa, zaś nieroztropni zepchnięci w czeluści piekieł. Ja pokusiłam się o ukazanie momentu przejścia przez "most czasu" na druga stronę pod bożą opieką. Moja współczesna wersja sugeruje, że czasy mogą być ciężkie a zniszczenie świata ogromne stąd symbol maski przeciwgazowej, chroniącej nie tylko przed zatrutym powietrzem ale światem zatrutym kłamstwem, zdradą, pychą czy gniewem.
Jola Michalak, "Sacrum - Chroń swój blask",akryl na płótnie, 135x120, 2013
Zasłaniając oczy nastawiamy się na szerszy odbiór bodźców uwrażliwiając się na widzenie niewidzialnego.
Malarska wizja, poprzez którą pokazuję wewnętrzny elementarny boski pierwiastek - światło będące samym sacrum, świętością istniejącą niezależnie od człowieka. Sacrum jako najważniejsze słowo w religioznawstwie i antropologi kulturowej ma być mechanizmem uruchomienia w sobie, potocznie mówiąc tzw."żarówki"- źródła światła jako osobistą manifestację własnej sfery świętości.
Jola Michalak,"Miłość w sieci", akryl na płótnie, 135x120, 2013 "Na początku XVII w. pojawia się święto ku czci Serca NMP, obchodzone głównie przez bractwa maryjne we Francji(...). Od tego czasu zaczynają być propagowane liczne przestawienia ikonograficzne otwartego serca maryjnego Tak jak dawniej, także i dziś
obrazy ukazujące Maryję z gorejącym sercem należą do popularnych w
prywatnej pobożności we wszystkich środowiskach społecznych. W ikonografii Serca Maryi zdecydowanie przeważają przedstawienia,
na których Maryja w ujęciu do pasa, na wprost, ukazuje otwarte gorejące
serce przebite mieczem, ozdobione różanym wieńcem i zwieńczone białą
lilią. Na obrazach tych prawa dłoń Maryi wskazuje na serce, lewa trzyma
białą lilię. Na niektórych obrazach, a także małych obrazkach
dewocyjnych brakuje miecza i lilii w dłoni, a Maryja obiema dłońmi
wskazuje na serce.
O rozwijającym się nieustannie kulcie Serca
Maryi świadczą powszechnie dostępne w sprzedaży drobne przedmioty
dewocyjne, takie jak metalowe i plastikowe plakiety oraz gipsowe i
porcelanowe figurki, ukazujące Maryję w całej postaci. Natomiast na
medalikach z różnymi przedstawieniami pojawia się często na rewersie
jedynie Jej przebite mieczem Serce obok oplecionego koroną cierniową
Serca Jezusa. Świadectwem żywego kultu Niepokalanego Serca NMP wśród
wiernych są zachowane w prywatnych domach małe druki dewocyjne, na
których poszczególne osoby własnoręcznymi podpisami zaświadczają, że
oddają się w opiekę Niepokalanemu Sercu Maryi." Ks. Marcin Turowski.
Maryja - kobieta symbol, która ma otwarte serce, dla każdego jest przewodnim tematem mojej pracy. Pokazuję ją jako kobietę współczesną, która cierpi, której serce jest tarczą ataku niejednokrotnie fałszywej miłości i kłamstwa, ale jest jednocześnie jej własną tarczą niekończącej się miłości.
Jest to też praca, która w szczególny sposób porusza mój osobisty dramat - kłamstwo, zdrada, wyparcie i odrzucenie przez najdroższą osobę. Obraz jest formą wizualizacji niemocy wypowiedzenia całej krzywdy, symbolizuje niemy krzyk oszukanej kobiety. Kobiety wyśmianej i wyszydzonej w imię męskiego tchórzostwa.
Jola Michalak, "Tancerka" akryl na płótnie,120x65, 2013r
Tancerka pokazuje otwarte wnętrze. Po przez taniec nawiązuje dyskurs z odbiorcą. Tak jak w życiu, w prawdziwym tańcu, tak i na obrazie jest to gra gestów i ruchów dzięki, których nawiązujemy porozumienie z drugim człowiekiem. Mowa ciała i poza werbalne sygnały są jednym z kluczowych form nawiązania dialogu.
Symboliczna tancerka, otwiera swoje wnętrze, zaprasza...może zostać przyjęta ale i też niezrozumiana. Jest to ryzyko wpisane w relację. Tancerka z finezją gestu staje się motylem, kwiatem, wiatrem. Nie daje się jednak nam poznać. Jej twarz jest nierozpoznawalna. Wydaje się być otwarta a jednocześnie zupełnie zamknięta, obca.
Niejednokrotnie taka ucieczka, ukrycie się głęboko w siebie jest jedynym ratunkiem przed niemocą zderzenia się z wieloma trudnymi sprawy, nie pogodzenia się z sytuacjami na, które nie mamy wpływu, czy cierpieniem, ale także momentem odbicia i przyjęcia stanu gotowości do pełnej samoświadomości.
* * *
W podsumowaniu prac z cyklu " Boski Matrix" można powiedzieć, że odnoszą się one do uwikłania jednostki w ograniczenia swobody i wolności indywidualnej wynikające z powiązań stworzonych przez normy oraz zasady ogólnie przyjęte. Poprzez strukturalną dominację zasad i norm jednostka zostaje pozbawiona prawa do indywidualizmu i wyrażania siebie samej.
Obrazy mają na celu wezwanie do refleksji nad sytuacjami, które nie pozwalają być sobą i są sprzeczne z przekonaniami człowieka. A także ukazują powiązanie z religią i wiarą mając podświadomy wpływ na zachowanie.
Wielopłaszczyznowość prac malarskich pokazuje szereg kluczowych powiązań do intymności mojego świata, a także wprowadza widza w dyskomfort groteskowej zagadki przykuwając uwagę niezwykle trudnym tematem współczesnego obrazu wydarzeń znanych z Biblii.
Uwspółcześniona wizja końca świata, ukrzyżowania, zwiastowania czy ostatniej wieczerzy wprowadza w zapytanie jak mogłyby te sceny wyglądać we współczesnym świecie, nastawionym na konsumpcję, władzę, pochwałę ludzkiego ciała i pieniędzy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz